Nul woorden

Aantal nieuwe woorden. NUL. Ja echt, deze week heb ik geen letter op papier gekregen. Mijn nieuwe thriller bouwt de spanning op door stil te vallen. Dit tweede boek is een stiefzusje geworden van mijn debuut ‘2013’. De dagen vullen zich met reacties van lezers (‘van super spannend’ tot ‘mooi beeldend geschreven’) media verzoeken (‘zo’n actueel onderwerp’) tot afspraken voor lezingen (‘kunt u dan ook signeren?’). Mensen willen weten wat mijn inspiratiebron is, hoe ik de karakters voor 2013 heb bedacht en vooral, waarom ik voor thema’s als veiligheid en klassenverschillen heb gekozen.

IMG_4461

Hints Ik geniet van het publiek maken van mijn denkwerk, maar tegelijkertijd vrees ik de verstoring van mijn droom; van wat het boek had kunnen zijn. Want over de ontvangst van het eindresultaat heb je als auteur geen invloed. Ik hoop dat de hints, literaire verwijzingen en onderhuidse grappen door sommige lezers worden opgemerkt. Dat ze herkennen dat de hoofdpersoon Kika uit 2013 staand in de regen, net zo’n grote transformatie doormaakt als Eline Vere die ook op de Surinamestraat woonde. En dat ze lezen dat Kika net als Mrs Dalloway van Virgina Woolf mijmerend door de stad loopt. Niet Londen dit keer, maar Den Haag.

Eer Maar goed, even terug naar de basis. Dat mensen überhaupt mijn boek willen lezen, vind ik al een grote eer. Als ze er dan ook nog plezier aan beleven, is mijn dag gemaakt. Al deze gedachten, activiteiten en ideeën staan de wording van mijn nieuwe roman even in de weg. Met de nadruk op ‘even’. Want ik weet ook dat ik niet lang zonder schrijven kan. Het concept van een ‘innerlijke noodzaak’ klinkt misschien wat pathetisch maar zo voelt het eerlijk gezegd wel. Een dag niet geschreven bekent een dag geïrriteerd. Gedachten blijven dan in mijn hoofd vast zitten en dat is vooral voor mijn directe omgeving een minder prettig proces. Dus vanaf volgende week weer een verslag van het echte schrijfwerk. Al was het alleen maar om mijn huisgenoten een plezier te doen.

Leave a Reply

